Для пізнання світу людина використовує когнітивні здібності. сприйняття, аналіз інформації про навколишню дійсність, увагу, пам'ять та мовлення. Погіршення когнітивних функцій пов'язані з ураженнями мозку. Наприклад, черепно-мозкові травми, інсульти чи інші порушення мозкового кровообігу.
Термін "когнітивний" походить від латинського cognoscere – знати, дізнаватися, розслідувати. Залежно від контексту це слово може позначати знання, переконаність, розумову здатність, здатність до вивчення, збереження знання та обміну ним з іншими.
Описані можливості: пам'ять, сприйняття, мислення, увага – Називаються когнітивними здібностями або когнітивними функціями. Ці здібності роблять людину розумною, проте якщо фізіологічно всі люди приблизно однакові, то здібності мислення у нас різні.
У дітей ознаки порушення когнітивного розвитку такі:
- затримка появи навичок – починають сидіти, повзати, ходити чи говорити пізніше за певний вік;
- порушення концентрації уваги;
- проблеми з навчанням;
- відсутність цікавості;
- проблеми з логічним мисленням;