До основних видів порушень у розвитку емоційно-вольової сфери у дітей належать: реактивні стани – нервово-психічні розлади, спричинені несприятливими ситуаціями (умовами розвитку) та не пов'язані з органічною поразкою ЦНС.
Емоційно–вольове порушення у дітей Інтелектуальна недостатність проявляється у наступних особливостях: Інтелектуальне регулювання емоцій; неадекватність, складнощі у розвитку вищих (інтелектуальних, моральних, естетичних) почуттів; низький рівень розвитку коштів емоційною виразності.
У розвитку емоційно-вольової сфери виділяють три групи порушень: розлади настрою; розлади поведінки; порушення психомоторики.
Емоційні порушення- це поведінкові прояви, які характерні цього віку, і за яких спостерігається надлишок чи брак емоцій, коли одна емоція поширюється попри всі сфери життя. ✓ Страхи ✓ Агресія та аутоагресія ✓ Соматичні розлади (енурез, болі тощо). д.)