Деякі порушення психічного розвитку в дітей віком можуть бути відзначені батьками чи вихователями й у ранньому віці. Проте діагностика ЗПР проводиться у період початку серйозної розумової діяльності дитини, як правило, з 5-6 років. Поставити діагноз та розпочати корекцію необхідно до 7-8 років.
Для дітей із затримкою психічного розвитку характерні: недостатній рівень розвитку пам'яті, моторики, мислення, мови, уваги, і навіть самоконтролю. Крім того, відзначається примітивність та нестійкість емоцій, погана успішність у школі.
Мислення Наочно-дієве. Образне утруднено у зв'язку з неточністю сприйняття інформації, а абстрактно-логічне неможливе без допомоги дорослого. Дитина з ЗПР відчуває складності із синтезом, аналізом, узагальненням та порівнянням.