До тяжких порушень мови відносяться дизартрія, алалія, афазія, загальне недорозвинення мови (1 та 2 рівні мовного розвитку), заїкання, ринолалія. Мова є одним із складних вищих психічних функцій людини, що забезпечується діяльністю головного мозку.
Більшість дітей з ТНР порушена пам'ять, увага, фонематичний слух. Вони неправильно розуміють звернену до них мову, і звідси страждає весь процес навчання. Зв'язок між мовними порушеннями та інші сторонами психічного розвитку зумовлює специфічні особливості мислення.
З тяжких мовних порушень найчастіше зустрічаються алалія, афазія, ринолалія, дизартрія. До ТНР можна віднести і деякі з форм заїкуватості (за умови, що через цей дефект дитина не може навчатися у звичайній школі). Як правило, сюди відносять заїкання, що поєднується з ОНР (загальне недорозвинення мови).