Вчені з'ясували, що майже 75% дитячих вражень, які залишаються у пам'яті дорослих людей, відносяться до віку 3-5 років. Очевидно, саме в цей час пам'ять починає функціонувати найбільш ефективно, запам'ятовуючи навколишній світ та події нашого життя.
Дошкільний вік характеризується інтенсивним розвитком здатності до запам'ятовування та відтворення. Пам'ять дошкільнят носить переважно мимовільний характер. Діти ще не вміють ставити перед собою завдання запам'ятати і не сприймають таке завдання від дорослих.
У першому році життя закладаються всі основні види пам'яті: образна, рухова, емоційна, словесна. Вони формуються та розвиваються тільки всередині безпосереднього емоційного спілкування дитини та дорослої та в процесі маніпулювання дитини з предметами навколишнього світу.