При ЗПР відбувається запізнення психічного розвитку, при якому страждають вищі психічні функції дитини, такі як увага, пам'ять, мислення та емоційно-вольова сфера. Це негативно відбивається на процесі шкільного навчання та адаптації у колективі.
Для дітей з затримкою психічного розвитку характерні: недостатній рівень розвитку пам'яті, моторики, мислення, мови, уваги, і навіть самоконтролю. Крім того, відзначається примітивність та нестійкість емоцій, погана успішність у школі.
Фахівці та батьки дітей із синдромом ЗПР відзначають такі ускладнення: Розвиток серйозних розладів психіки Порушення найпростіших навичок спілкування та поведінки Тяжкі проблеми з адаптацією в соціальному середовищі
Найбільш яскрава ознака ЗПР – незрілість емоційно-вольової сфери; тобто, такій дитині дуже складно зробити над собою вольове зусилля, змусити себе щось виконати. У таких дітей також спостерігаються порушення уваги: нестійкість, знижена концентрація, підвищена відволікання.