Розумно відсталі діти зазвичай користуються мимовільним запам'ятовуванням, тобто запам'ятовують яскраве, незвичне, те, що їх приваблює. Довільне запам'ятовування формується вони значно пізніше — наприкінці дошкільного, на початку шкільного періоду життя. Наголошується на слабкості розвитку вольових процесів.
Розумову відсталість чи олігофренію визначають як порушення психічного розвитку на різних сферах: інтелектуальної, пізнавальної, емоційної, що призводить до соціальної дезадаптації. Патологія проявляється у віці до 3 років, коли дитина зупиняється у розвитку, у неї виникає недоумство.
У розумово відсталих дітей предметна діяльність не формується. Деякі з них не виявляють інтересу до предметів, у тому числі і до іграшок. Вони взагалі не беруть іграшки до рук, не маніпулюють із ними. Вони не мають орієнтування як типу «Що з цим можна робити?», а й «Що це?».
Розумова відсталість легкого ступеня у дітей, ознаки:
- Дитина відстає у моторному розвитку: пізно починає тримати голову, сідати, вставати, ходити. …
- Мова відсутня чи з'являється із великим запізненням; дитина має труднощі у побудові фрази, зв'язного мовлення.