Які основні прояви та значення для психічного розвитку дитини кризи першого року?

Вони висловлюють неприйняття нерозуміння з боку дорослих, а також протест проти їхніх заборон. Дитина намагається змусити дорослих піти на поводу у своїх бажань. Він стає неслухняним, відмовляється робити те, що просять дорослі, потребує підвищеної уваги до себе, стає впертим і уразливим.

Психологи виділяють 7 основних симптомів кризового поведінки:

  • Негативізм. Дитина навідріз відмовляється дотримуватися вказівок дорослих, навіть якщо це прохання вигідне самому малюку. …
  • Строптивість. Малюк різко змінює свої звички, не бажає дотримуватися режиму. …
  • Впертість. …
  • Свавілля. …
  • Протест. …
  • Знецінення. …
  • Деспотизм.

Тому до кінця кризи одного року та початку наступного періоду — періоду раннього дитинства — формується нова соціальна ситуація розвитку, в якій дорослий виступає не як посередник, а як помічник, носій соціальних способів дії з предметами, смислів діяльності.

Криза одного року пов'язана з тим, що в цей час у дитини вже активно розвиваються її пізнавальні процеси. Маля починає усвідомлювати свої нові можливості, і у нього з'являється потреба реалізовувати їх. При цьому йому поки важко зробити це, він не знає, коли і як можна їх проявити.